nieuws‎ > ‎

Minecraft in de klas

Geplaatst 12 mei 2014 11:24 door Hans Zondag   [ 12 mei 2014 11:28 bijgewerkt ]

Minecraft in de klas

Tekst: Lotte Boot

In de Verenigde Staten en in Zweden hebben leerkrachten het allang – en op grote schaal – ontdekt. In Nederland zijn het vooralsnog alleen de echte pioniers die zich er aan wagen. Maar ook in ons land lijkt het slechts een kwestie van tijd totdat Minecraft de klas verovert. Want het populaire spel met de virtuele bouwstenen laat zich prima inzetten in de les, zo blijkt.

Jeroen Meyer (35), leerkracht in groep 7 van de obs Dubbeldam in Dordrecht, heeft zojuist zijn eerste ‘Minecraft-project’ afgerond. Samen met zijn klas deed hij mee aan een wedstrijd van netwerkbeheerder QL-ICT om de ‘Klas van de Toekomst’ te ontwerpen. Hij gaf zijn leerlingen de keus: ze mochten traditionele materialen gebruiken als karton en lijm, maar ze mochten hun futuristische droomklas ook ontwerpen in Minecraft.

Hoeveel leerlingen kozen voor Minecraft?

“Zo’n zestig procent, evenveel meisjes als jongens. De rest bouwde liever traditioneel.”

Waarom wilde je Minecraft inzetten voor dit project?

“Omdat het zeker in de bovenbouw lastig is aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen. Ik zag al langer hoe Minecraft onder hen leeft, hoe het tot de verbeelding spreekt. Ik wilde kijken hoe het zou zijn om zo’n populair spel in de klas in te zetten.”

En?

“Ik ben heel enthousiast. Leerlingen vroegen wanneer ze weer verder mochten werken aan het project en ze bleven zelfs na schooltijd om er nog even aan te kunnen werken. Ik heb het idee dat het gat tussen hun wereld en die van de school nu meer gedicht is.”

Hoe heb je het aangepakt?

“Minecraft was voor mij helemaal nieuw, ik moest het echt nog in de vingers krijgen, dus ik heb eerst aan leerlingen gevraagd mij alles uit te leggen. Ook ben ik op Twitter collega’s gaan volgen die er al mee werken, zo kwam ik erachter dat er in het onderwijs in de VS en in Zweden veel gebruik van wordt gemaakt. Daarna ben ik het zelf gaan spelen om de basis te begrijpen en tijdens het project heb ik een jongen uit de klas – Mats – aangewezen die vraagbaak kon zijn voor ons allemaal.”

Waarom is Minecraft zo ideaal voor gebruik in de klas, vind jij?

“Omdat het heel goed aansluit bij de 21st Century Skills. Het biedt enorme vrijheid, je kunt alles maken wat je wilt. Het is goed voor je ruimtelijk en wiskundig inzicht. Leerlingen leren er bovendien door samenwerken en creatief nadenken. Ze moesten voor dit project goede afspraken met elkaar maken over de taakverdeling en nadenken over normen en waarden. Ja, het bracht echt een extra dynamiek en een nieuwe energie in de klas, dat viel me sterk op.”

 Minecraft was nieuw voor jou, zet je sociale media al wel in de klas in?

“Ja. Ik heb een tijd geleden een cursus gevolgd bij Innofun die me de ogen heeft geopend, sindsdien probeer ik meer aandacht te besteden aan sociale media en mediawijsheid. Zo organiseer ik elke maandag een ‘bring your own device’-dag in de klas.”

Wat is dat precies?

“Dan mogen leerlingen hun eigen tablet of smartphone meenemen. Mijn lessen pas ik zo aan dat ze zoveel mogelijk op hun eigen device kunnen doen. Ik maak bijvoorbeeld quizzen met Kahoot, ik laat ze verhalen schrijven over hun weekend en wat ze hebben gedaan en publiceer dat op Padlet zodat we elkaars verhalen op het digibord kunnen volgen. Dat is niet alleen leuk, maar ze leren zo ook spellings- en interpunctieregels toe te passen. Verder maak ik instructiefilmpjes en zet die op You Tube, iets waarmee vooral ouders blij zijn omdat ze hun kind zo beter met zijn of haar huiswerk kunnen helpen.”

Heb je je collega’s en je directeur moeten overtuigen van jouw aanpak?

“Nee, ik heb vooraf geen toestemming gevraagd en ik heb ook nooit kritiek gekregen. Onze directeur vindt ICT heel belangrijk en wil graag dat we daar aandacht voor hebben. Collega’s die ik Minecraft liet zien, reageerden ook meteen enthousiast. Maar natuurlijk, niet iedereen past sociale media of Minecraft zelf toe in de lessen. Sommigen hebben koudwatervrees, anderen hebben slechte ervaringen met computers, of ze vinden dat er teveel vrije tijd in gaat zitten. Bovendien is niet iedereen even vaardig. Wij hebben op school geen speciale leerlijn mediawijsheid, dus het ligt aan de leerkracht hoeveel aandacht er voor is.”

Zou je Minecraft een volgende keer opnieuw inzetten in de les?

“Ja, absoluut, en vooral omdat ik zie hoe gek leerlingen ermee zijn. Er zijn ook zoveel mogelijkheden. In de geschiedenisles over China, kun je in Minecraft de Chinese muur nabouwen. Wel wil ik me er eerst nog meer in verdiepen. Nu was het gebruik van Minecraft af en toe nog wat vrijblijvend en had ik niet altijd volledig zicht op wat er gebeurde.”

Zijn Amerika en Zweden wat professionalisering betreft een voorbeeld?

“Jazeker. In Amerika en Zweden maken ze gebruik van speciale onderwijsservers, dat is voor mij nu ook de volgende logische stap. Ik wil gaan kijken hoe we het spel nog beter kunnen inzetten in de lessen. In de VS maken ouders en kinderen ook regelmatig samen opdrachten in Minecraft, en scholen organiseren er ouderavonden waarop kinderen laten zien wat ze allemaal hebben gemaakt. Dat lijkt me erg leuk.”

Wat zou je zeggen tegen een behoudende collega die vindt dat dit evengoed, of beter, met Lego-blokjes op tafel kan?

“Dan zou ik zeggen dat deze generatie nu eenmaal opgroeit met digitale media. Ze zijn gewend aan de snelheid ervan en aan de beelden. Lego is ook belangrijk, maar ik vind dat je als school je best moet doen aan te sluiten bij hun wereld, zodat ze het leren leuk blijven vinden en zodat ze goed voorbereid naar het voortgezet onderwijs gaan.”

Hebben je leerlingen eigenlijk nog een prijs gewonnen met hun Klas van de Toekomst?

“Dat weten we nog niet, we horen begin mei meer. Maar ik ben heel benieuwd of we een kans maken!”

Zeven tips voor het inzetten van Minecraft in de klas

  1. Maak een Twitteraccount aan en volg Nederlandse én buitenlandse collega’s die in hun les met Minecraft werken. Zo leer je van elkaar en doe je inspiratie op.
  2. Vraag leerlingen hoe het spel werkt en wat je er allemaal mee kunt. Zorg dat ze het je laten zien.
  3. Wijs een leerling aan in de klas bij wie iedereen terecht kan met vragen of problemen. Goed voor zijn/haar zelfvertrouwen en handig voor de rest.
  4. Speel het spel eerst zelf. Leer jezelf de basisbeginselen aan, maar probeer niet alle ins en outs meteen te begrijpen.
  5. Bekijk filmpjes op You Tube, het zijn er ontelbaar veel, en zo krijg je een idee van de vele mogelijkheden van Minecraft.
  6. Ga eens elk op een eigen computer, maar in dezelfde wereld zitten. Zo kun je ervaren hoe je samen de mooiste bouwwerken kunt maken en welke rol normen en waarden spelen in het spel.
  7. Wees niet bang om fouten te maken. Je ziet wel waar het schip strandt, zoveel kan er nu ook weer niet mis gaan. Net als in het echte leven zullen leerlingen tegen problemen aanlopen, die los je dan samen wel weer op.

Meer informatie over Jeroen Meyer kun je vinden op zijn yurls-pagina. Of volg Jeroen op Twitter: @MeyerJeroen.

De Minecraft-creaties die zijn klas maakte voor het project ‘Klas van de toekomst’ zijn te bekijken op You Tube: filmpje van Lucia en Mats en filmpje van Seema, Imara en Megan.

Wat is Minecraft?

Minecraft is een virtuele gamewereld van Zweedse makelij, waarin je kubusjes kunt wegbreken of opbouwen, net zolang tot het resultaat naar je zin is. De speler is een ontdekkingsreiziger in zijn eigen wereld, maar wordt daarbij behoorlijk aan zijn lot overgelaten. Hij moet alles zelf uitvogelen en vinden: eten, onderdak, licht, grondstoffen, gereedschap. Samenwerken is handig om sneller te kunnen bouwen, vandaar dat de meeste spelers anderen opzoeken.

De Minecraftwereld is eindeloos en multidimensionaal, er is geen begin en geen einde, maar wel een boven- en een ondergrondse wereld, waarin gevaren op de loer liggen in de vorm van monsters die je zorgvuldig gebouwde mijngangenstelsel en gebouwen kunnen laten instorten.

Download hier de brochure Jong Geleerd 2.0: Minecraft van Mijn Kind Online en Kennisnet. 

 

 

Comments